Ga naar inhoud
login

“EDI is de nieuwe manier waarop je met je klanten en leveranciers communiceert”

Retailketen Veritas over het werken met EDI voor het vereenvoudigen van administratieve processen.

De creatieve retailketen Veritas heeft 117 eigen winkels met modeaccessoires en naai- en hobbybenodigdheden. Projectmanager Linda Van Hove legt de bevoorrading van de winkels uit: ”De meeste artikelen worden vanuit de centrale voorraad aan de winkels geleverd. Een aantal vaste leveranciers leveren wekelijks de ontbrekende artikelen rechtstreeks uit hun voorraad. Voor een vlekkeloze afhandeling van deze afroeporders gebruiken we EDI.”

Processen sterk vereenvoudigd

EDI heeft de administratieve processen van Veritas sterk vereenvoudigd. Van Hove licht toe: ”elke week maken we afroeporders en de leverancier verpakt de bestellingen per filiaal. De administratie daarvoor moet zo eenvoudig mogelijk gebeuren.”

“We leveren een digitale orderfile aan die Transus vertaalt naar het correcte EDI-formaat. Transus verzorgt de communicatie van ons EDI-bericht naar onze leverancier en volgt eventuele problemen op. Onze leveranciers hoeven enkel het EDI-orderbericht in hun systeem te importeren.”

Alle partijen besparen werk

“Bij de levering levert onze leverancier de EDI-file aan bij Transus en zij verzorgen opnieuw de vertaling en communicatie naar ons ERP-systeem. Voor alle partijen bespaart dit enorm veel administratief werk. En zo is EDI de nieuwe manier geworden waarop we met onze leveranciers communiceren.”

Uitbesteding EDI rendabel

“Zeker als jouw bedrijf een kleine IT-afdeling heeft zoals wij zou ik EDI absoluut uitbesteden”, adviseert Van Hove. “Als je dit allemaal zelf wil doen, kost het veel ontwikkeltijd en onderhoud, vooral intern. Dan kun je beter een bekwame partij als Transus nemen, die ook nog eens een goed en snel onlinecallsysteem levert. Hierdoor loopt de samenwerking vanaf het begin gewoon goed. Dat is volgens mij de meest rendabele oplossing.”